Saturday, October 22, 2011

MARSIS


Mata semakin berat, namun gagahkan juga. SubhanAllah.. blog wajah baru!! pink colour. terasa comel pula blog ni. hehehe. Baru ada semangat! nak update blog. sebelum ni kusam je kan. Alhamdulillah... dah mula gain momentum nak mencoret blog semula. UPDATE BLOG UPDATE IMAN sekali insyaAllah. Syukran sahabat ukhti Adibah Dayan Ahmad sebab kenalkan ana dengan MARSIS (Markaz Siswa Siswi Islam Sabah). Jamboree anjuran MARSIS hari tu berjaya charge balik iman dan semangat dakwah Alhamdulillah. Syukur sebab Allah pertemukan ana dengan enti. Tolong guide ana. Syukran sebab sudi tegur ana jika buat silap. Janji lepas ni ana tak minum sambil jalan. Baru sedar tak sopan buat macam tu. tertunduk malu Syukran sebab jadi cermin ana. 

Ana berdebat dengan seorang ikhwah tentang couple. Dah malas sebenarnya nak berdebat tentang isu ni. sebab semua dah sedia maklumkan hukumnya. Tapi, ikhwah tu masih nak cakap couple tu halal. Alasan dia kalau boleh elak semua perkara yang menyebabkan zina hati, mata, tangan boleh jatuh hukum halal. Betul la alasan tu. Tapi ana takut dia salah tafsir. Hinggakan dia kata fikiran ana sempit sebab cakap " hilang kesucian hati yang mencinta orang yang tak halal baginya"  ini bukan bersandarkan mana2 hadis atau dalil Al-Quran tapi sekadar pendapat ana. prinsip ana. Allah, bingung... =_=" macam mana la nak bagi budak ni faham. Akhirnya ana kata kat dia, kalau yakin boleh elak zina tu silakan couple. Tapi dalam konteks dia yang masih belajar baik tak payah la dulu fikir pasal couple kalau lambat lagi nak kahwin. Ana amik pendapat dari iqbal syarie bayyinat " jangan contact secara direct, guna orang tengah. Wallahualam


Wednesday, October 5, 2011

malunya pada Allah


Malunya pada Allah
matlamat semakin kabur
perjuangan semakin luntur

malunya pada sahabat
dakwah semakin jauh
ana semakin jauh

uzlah....
ya, itu solusinya
beri ana masa Ya Allah
kembalikan semangat jihad 
kembalikan semangat dakwah
ana lemah tanpa sahabat sahabiah 
ana lemah tanpa biah solehah
ana lemah tanpaMu ya Rabb

jangan biarkan ana sendiri
tolong bantu ana cari sinar itu
tolong kembalikan hidayah itu
ana semakin sesat
tolong bantu

Thursday, June 23, 2011

PENDIDIK


SK. KENNEDY BAY, LAHAD DATU, SABAH

                               Setelah lama menunggu, surat bertarikh 25 Jun 2011 akhirnya berada dalam tangan ana. Akhirnya ana dapat kerja jadi guru ganti di SK KENNEDY BAY. Alhamdulillah.. Kecik je sekolah tu. Comel. Senang la kerja ana. Hari first mengajar, segan dengan guru-guru. Kepala tunduk saja. Pelik bila anak murid panggil ana cikgu. Janggal. Kadang-kadang seorang dua anak murid tersasul panggil ana ustazah. Mungkin sebab cara ana berpakaian kot. Tak apa la, tak dapat ajar Pendidikan Islam, kena panggil ustazah pun jadi lah. Tempoh ana mengajar dari 21 Jun 2011 hingga 8 Ogos 2011. Sebulan lebih. Walaupun murid-murid agak nakal, ana kat depan pun kadang-kadang mereka buat tak nampak, sabar. Ujian Allah. Buka senang nak jadi pendidik. Lebih-lebih lagi kena ajar murid yang belum boleh membaca. Hari ni adalah hari ketiga ana mengajar di SK KENNEDY BAY. Tak susah sebenarnya nak ajar murid yang agak hiperaktif ni. Bagi saja dia kerja. Kalau dia tak nak buat, pujuk lembut-lembut. Lepas tu puji kerja dia. "ha..pandai pun" Ana suruh duduk diam pun tak guna, sebab dia tak ikut. Tu la taktik ana. Alhamdulillah.. menjadi la juga. Baca doa permudahkan urusan. InsyaAllah.. Allah sentiasa akan bantu kita. Subjek yang ana kena ajar English, Pendidikan seni, Pendidikan moral dan muzik. Muzik la subjek yang ana tau tau langsung nak ajar murid-murid tu semua. Ana dah la pernah fail muzik masa sekola rendah dulu. T_T


Tuesday, May 24, 2011

Kebebasan belum milikku


Sekali lagi Allah beri keizinan untuk menulis. Alhamdulillah. Praise be to the Almighty Allah. Dulu, masa kecil, nak sangat jadi dewasa. Ingatkan jadi orang dewasa ni boleh buat apa saja yang kita nak. Rupanya indah khabar dari rupa. Bila diri dah rasa, nak jadi kecil balik boleh tak? Mungkin Allah belum nak bagi kebebasan tu kat ana sebab nanti ana salah guna. mungkin ana belum bersedia. positif. bersangka baik pada Allah. Bukankah semua yang terjadi itu aturan Ya Rabb?  Tapi... Ya Rabb... ana nak sangat driving tanpa ibu dengan ayah kat sebelah memantau kelajuan kereta yang dipandu ana. Ana nak sangat pergi kemana sahaja tanpa dihalang ibu dengan ayah.Tak apa, satu hari nanti. InsyaAllah. Allah suruh ana bersabar. Sebab Allah tau ana suka drive macam schumacher. hehe. Bukankah Allah bersama dengan mereka yang sabar. Setiap kali ana rasa sedih, ana cari buku nak tarbiyyah diri, mengingatkan diri yang Allah sentiasa bersama dengan hambaNya. Ana terbaca ayat "Allah sentiasa bersama mereka yang sabar". Ya, kita selalu jumpa ayat ini. Dalam Al Quran pun ada. Tapi ana selalu lupa. Allah berdialog dengan ana tanpa disedari. Hari ni, ana jumpa ayat ni kat blog "Bicara Hati Ibu"
Bila engkau memandang segalanya dari Tuhanmu
Yang menciptakan segalanya
Yang menimpakan ujian
Yang menjadikan sakit hatimu
Yang membuatkan keinginanmu terhalang
Serta menyusahkan hidupmu
Pasti akan damailah hatimu kerana
Masakan Allah sengaja mentakdirkan sesuatu yang sia-sia
Bukan Allah tidak tahu deritanya hidupmu
Retaknya hatimu
Tapi mungkin itulah yang dia mahu
Kerana...
Dia tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak
dan mudah untuk dekat dan akrab dengan Rabbnya.



Wednesday, April 6, 2011

mohon undur diri sebentar


Tinggal seminggu saja lagi, final exam ana yang pertama untuk tahun pertama ijazah undang-undang di Uitm Shah Alam. Untuk memberi focus 100% dengan exam, ana mohon undur diri sebentar dari dunia blogging ini. Tapi ana takkan pernah undur diri dari dakwah. insyaAllah.. 

p/s Bittaufiq wannajah fil imtihan untuk sahabat2 yang ada exam bulan ni :) Moga Allah permudahkan urusan kita

Sunday, March 6, 2011

jiwa yang kosong




  Beri jiwamu santapan. ia merayu kelaparan. minta diisi dengan makanan.
Bukan dengan spaghetti, bukan dengan char kuey teow, tapi dengan ILMU

Apa jibril cakap kat Rasululullah s.a.w saat turunnya wahyu pertama? BACALAH. Nampat tak kat situ agama kita sangat mementingkan ilmu. Tanpa ilmu kita tak kenal Pencipta. Tanpa ilmu kita tak kenal siapa Rasul. Tanpa ilmu kita tak tahu baca mushaf suci Al-Quran. Tanpa ilmu kita TAK KENAL ISLAM. 

Sahabat setauhid dengan saya ada ilmu. Tapi pelik. Mereka tak amalkan. 

Situasi :

Sepasang merpati dua sejoli duduk berpacaran di tepi tasik. Bila sahabat saya dengan imej bertudung labuh mendekati mereka. Merpati2 tadi tu bergegas beredar dari tempat tu

Kenapa? sebab mereka tau apa yang mereka buat tu salah. Mungkin sebelum ni pasangan couple ni pernah diberi peringatan. Tapi sebab bertuhankan NAFSU, tetap juga nak buat benda yang salah tu.  Jangan tutup  telinga dari menerima ilmu. Selalulah hadirkan diri ke majlis2 ilmu. Beri sedikit pengisian buat jiwa. Bila jiwa kosong, jiwa akan memberontak.Hati tak tenteram. Pemilik jiwa mula cari ketenangan. Jika si pemilik jiwa tersalah pilih cara menenangkan jiwa yang gundah sebab dia TAK ADA ILMU, semakin jauh la dia dengan tuhannya. 

Sahabat, carilah ketenanganmu di dalam solat, di dalam setiap helaian mushaf, di setiap titis nasuha doa tulusmu. Isi lah jiwamu. Jangan dibiarkan kosong. Allah sentiasa dengar rintihanmu kerana Dia sentiasa bersamamu. Ketenangan tu tak kan dapat ditemui dengan cara melepak di shopping mall, karaoke, tengok wayang. 

Mungkin ada..

Tapi ketenangan tu takkan lama. sekejap saja. Ingat. 
Orang yang beriman, ketenangannya di dalam solat



  Ya Rabb, berilah mereka hidayahMu. Pertemukan lah kami di jannahMu. Amin..

Thursday, March 3, 2011

syadid sangat kah?


Alhamdulillah, masih berpeluang untuk bernafas. Moga setiap hirup udara diselitkan dengan zikir 


bukti kesyukuran
 Bukti kehambaan kepada yang Maha Satu
 Bukti kecintaan sejati pada Cinta hakiki


Dalam perjalanan pulang ke Kolej Mawar, berbual dengan seorang sahabat tentang isu "Syadid" Daripada kita berbual benda lagha, lebih baik berkongsi ilmu. Dapat pahala insyaAllah..


Syadid atau pun "extreme". Terkadang takut diri terlampau syadid. Ana tak tegur lelaki, melainkan lelaki tu yang tegur ana dulu. fikir 2 atau 3 kali nak tegur kecuali time perlu. Kadang2 ada rakan sekelas lelaki sapa, ana senyum dan ucap hai balik kat dia.Walaupun timbul keraguan " Tak salahkah apa ana buat ni? Allah tak marah kah memaniskan muka dengan bukan mahram". Semuanya memerlukan ilmu untuk menjawab persoalan ana tadi. Takut dengan cara ana ni, ana dilabel sombong. 


Syadid sangat kah ana?
bila sahabat yang disayangi bergelumang dengan maksiat?
bila ditegur
nasihat keluar ikut telinga kiri
ye.. dakwah mesti ada seni
ye.. dakwah mestilah selembut air
tapi bila semua nasihat diendahkan
rasa fed up pun ada


Harus kuat!!  Harus ikhlas!! Rasulullah boleh.. insyaAllah ana boleh.




Ya Rahman.. berilah petunjukMu.


tengah rancak berbual dengan sahabat, tiba2 boomm!!. Toleh belakang. Motor berlanggar dengan kereta Myvi hitam. Seorang perempuan keluar dari Myvi lepas tu cek kereta takut ada calar. Hairan. lelaki yang kesakitan atas jalan raya tu macam mana?. Tapi nasib baik tak apa2. Mungkin lelaki tu cedera ringan saja.


(IKLAN SEBENTAR)





LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...