Thursday, March 3, 2011

syadid sangat kah?


Alhamdulillah, masih berpeluang untuk bernafas. Moga setiap hirup udara diselitkan dengan zikir 


bukti kesyukuran
 Bukti kehambaan kepada yang Maha Satu
 Bukti kecintaan sejati pada Cinta hakiki


Dalam perjalanan pulang ke Kolej Mawar, berbual dengan seorang sahabat tentang isu "Syadid" Daripada kita berbual benda lagha, lebih baik berkongsi ilmu. Dapat pahala insyaAllah..


Syadid atau pun "extreme". Terkadang takut diri terlampau syadid. Ana tak tegur lelaki, melainkan lelaki tu yang tegur ana dulu. fikir 2 atau 3 kali nak tegur kecuali time perlu. Kadang2 ada rakan sekelas lelaki sapa, ana senyum dan ucap hai balik kat dia.Walaupun timbul keraguan " Tak salahkah apa ana buat ni? Allah tak marah kah memaniskan muka dengan bukan mahram". Semuanya memerlukan ilmu untuk menjawab persoalan ana tadi. Takut dengan cara ana ni, ana dilabel sombong. 


Syadid sangat kah ana?
bila sahabat yang disayangi bergelumang dengan maksiat?
bila ditegur
nasihat keluar ikut telinga kiri
ye.. dakwah mesti ada seni
ye.. dakwah mestilah selembut air
tapi bila semua nasihat diendahkan
rasa fed up pun ada


Harus kuat!!  Harus ikhlas!! Rasulullah boleh.. insyaAllah ana boleh.




Ya Rahman.. berilah petunjukMu.


tengah rancak berbual dengan sahabat, tiba2 boomm!!. Toleh belakang. Motor berlanggar dengan kereta Myvi hitam. Seorang perempuan keluar dari Myvi lepas tu cek kereta takut ada calar. Hairan. lelaki yang kesakitan atas jalan raya tu macam mana?. Tapi nasib baik tak apa2. Mungkin lelaki tu cedera ringan saja.


(IKLAN SEBENTAR)





4 comments:

cemomoi said...

manusia yang hilang kemanusiaannya

dengar crita nabi dakwah walopon sukar kita rasa senang je, sebab kita hanya membaca... bila kita kena smiss sikit baru tau cabaran dakwah... takpe cabaran tu mematangkan kita... kuatkan semangat insyaallah Allah bantu kita nanti... sekurang-kurangnya kita dah cuba. hidayah tu bukan kita yang bagi...

light 0F happiness said...

cemomoi~ betul2.. hidayah bukan kita yang bagi. Tapi kadang2 x tahan tgk maksiat berlaku di depan mata. aduh..

Zarina Hassem said...

You have been awarded with the Stylish Blogger Award- Check this out at: http://muslim-women-exposed.blogspot.com/2011/03/stylish-blogger-award-2.html

Peace and Blessings:)

light 0F happiness said...

salam,
thanks my dear sister in islam :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...