Sunday, June 13, 2010

Agungnya kalimah "laa ilaaha illallah"

Nabi Musa 'Alaihissalam berkata: "Ya Tuhanku, ajarilah daku suatu doa agar aku dapat berdoa dan bermunajat kepadaMu." Allah berfirman: " Hai Musa, katakanlah "Laa Ilaaha Illallah" (Tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah). Musa berkata: "Semua orang mengucapkan Laa Ilaaha Illallah." Allah berfirman: " Hai Musa, seandainya tujuh lapis langit dan bumi dalam suatu sisi yang lain terdapat kalimah Laa Ilaaha Illallah, nescaya yang ada kalimah Laa Ilaha Illalah akan lebih berat.

Kalimah "laa ilaaha illallah" ini memiliki sinar yang berkilau yang dapat mengusir kabus dan awan doa sesuai dnegan kekuatan dan kelemahan sinarnya. Ia mempunyai cahaya yang berbeza-beza kekuatannya sesuai dengan kekuatan dan kelemahan hati pelakunya. Tiada yang dapat menghinggakannya, selain hanya Allah Subhanahu Wa Ta'la.

Sebahagian manusia ada yang cahaya kalimah ini di hatinya bagaikan matahari. Sebahagian manusia yang lain ada yang cahaya kalimah ini di hatinya bagaikan bintang. Sebahagian manusia ada yang bagaikan cahaya pelita yang terang. Dan ada pula yang cahayanya laksana lilin yang berkerdipan.

Setiap kali bertambah besar dan bertambah kuat cahaya kalimah ini dalam kalbu seseorang, maka semakin membakarlah ia terhadap semua keraguan dan nafsu syahwat yang terdapat dalam hati seseorang.

sumber: Jangan Bersedih karangan DR AIDH BIN ABDULLAH AL-QARNI

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...