Wednesday, May 2, 2012

munafik kah?


rusydee artz punyer gambar

                      Setiap kali nak buat entry baru, mesti tersekat di titik permulaan. kenapa? sebab cari ayat untuk memulakan bicara. tadi dah berjalan-jalan ke blog rakan sambil membaca entry-entry mereka. semua best2 ^_^. dari mana ya mereka dapat idea? 

oh ya, saya nak berbicara tentang munafik hari ini.

maksud munafik adalah - Orang yang berwajah dua muka, suka berpura-pura, apa yang dikata tidak sama dengan apa yang dikerjakan dan apa yang dikerjakan tidak sama dengan hatinya. Mereka mengakui Islam pada zahirnya akan tetapi mereka kafir pada hakikatnya.

Sungguh... saya takut jadi munafik. takut ia berlaku dalam keadaan saya tidak sedar. Ya, hakikatnya, saya bertudung labuh, senyum pada semua orang, menasihati adik2 usrah. Tapi itu cuma luaran. Maha suci Allah menyembunyikan aib saya. 

Tengah dok menaip luahan rasa, tetiba laptop memainkan lagu taubat seorang hamba. 
laptop seolah-olah memahami :)
culik dari gugel

Teringat dengan janji lama, "aku nak buat solat sunat rawatib tiap kali selepas dan sebelum solat fardhu" aduh.. janji tinggal janji. kagum dengan sultan muhammad al-fateh. Sebaik-baik pemipin tak pernah tinggal qiammulail. Ya, aku tahu... tiada saat yang paling indah selain saat bersendirian bersama Allah. Ya, aku juga tahu.. waktu subuh adalah waktu paling barakah. tapi aku pun selalu tinggal qiam. keluhan berat dilepaskan.

Rindu untuk menangis lepas solat
Rindu untuk merintih pada Allah
Rindu...


Rasa diri munafik.. bagi nasihat dekat adik usrah. Tapi diri sendiri berat nak melaksanakannya.. Allah bagi hambamu kekuatan ya Allah.. T_T









No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...