Saturday, February 5, 2011

aku bagi salam ko jawab good morning??


Assalamualaikum sahabat


Apa khabar iman? naik atau turun? Moga maintain insyaAllah. Pertama sekali nak minta maaf jika post saya kali ni akan menyinggung sesetangah pihak. Tapi saya cuma nak melahirkan pendapat sebagai umat yang sayangkan agamanya. ISLAM DEEN UL HAQ. Sejak melangkahkan kaki ke bumi Uitm Shah Alam, banyak "benda baru" yang saya temui. Salah satunya adalah ORANG ISLAM TAPI MENGAKU BUKAN ISLAM. Saya tau  bukan dia seorang yang buat mcam tu. Tapi yang buat saya kesal, HE EXPOSES IT PUBLICLY.  Tau ada lagi orang lain  macam ni di Malaysia bahkan negara lain pun ada. Tapi pertama kali bersemuka dengan orang macam ni. culture shock ke?  Bila sesiapa bagi salam, takdanya nak jawab "waalaikumussalam". Apa yang dia jawab? "Good morning". Kenapa? jijik sangat kah sebut waalaikumussalam?? Cerita dari kawan sekelas dan sebilik menguatkan lagi prasangka saya yang dia memang dah bukan islam. Atau bahasa kasar MURTAD


Kenapa boleh jadi macam ni? AKIDAH. Akidah tak kukuh. Kepercayan dan keyakinan tentang kewujudan Allah tak ada. Mungkin juga disebabkan ROHANI yang kelaparan tanpa sebarang pengisian mengakibatkan ia mencari ketenangan atau kenikmatan lari dari jalan Allah lalu hilanglah keyakinannya pada agama yang sebenar.


Islam itu tinggi dan tidak ada yang lagi tinggi darinya. Allah dah bagi kita dua nikmat yang sangat besar iaitu "iman dan islam" dan seharusnya kita bersyukur dan menjaga ia sebaik mungkin. Dengan dua nkimat inilah Allah keluarkan kita dari kegelapan kepada cahaya. Yukhrijuhum minaz zulumati ilan nur. Cahaya di sini, bukan bermaksud drama cahaya yang kat Astro Prima tu, atau pun cahaya fm tapi cahaya keislaman. Allah yang beri cahaya hidayah kepada Saidina Umar untuk memeluk islam. Sekeras-keras hati Umar yang pernah menanam anak perempuannya, pun menjadi lembut saat terdengar ayat-ayat cuci kalam Allah. Kita? seberapa kerap kita baca Al-Quran? 


Rajin-rajinkan baca Quran untuk melembutkan hati. Orang yang hati lembut ni, ilmu senang nak masuk. Hafal senang nak ingat. InsyaAllah. fikir-fikirkan. Sentiasalah bersangka baik dengan Allah. Semua yang terjadi pasti ada hikmahnya. Allah mengatur penuh rahsia. Ia akan terungkai satu demi satu asalkan kita tak jemu mencari jawapan kepada ujian Allah. Asalkan kita tak jemu mencari hidayah Allah. Bagaimana? Allah bagi jawapannya dalam surah Al-An'am ayat 56.


Katakanlah lagi: "Aku tidak akan menurut hawa nafsu kamu, kerana kalau aku turu, sesungguhnya sesatlah aku, dan tiadalah aku dari orang2 yang mendapat hidayah petunjuk: 


Rasa susah nak cari hidayah Allah? biar Al-Quran permudahkan dalam surah Al-Ankabut ayat 69


Dan orang yang berjihad untuk mencari keredhaan Kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan kami. Dan sesungguhnya Allah beserta orang yang berbuat baik.


Allah dah janji, Dia takkan biar kita keseorangan dalam mencari keredhanNya. Allah sentiasa ada untuk kita. Yakinlah!!


p/s Tolong doakan rakan saya kembali kepada agamanya.



4 comments:

cemomoi said...

jadi kewaji[pan kita semua bawa dia balik ke pangkal jalan... moga Allah kembalikan nur iman kepadanya

rabbana la tuzi'qulubana ba'da izhadaitana...

light 0F happiness said...

Moga ditetapkan iman kita insyaAllah..

Aanas said...

seram jugak kan dengar bab2 orang murtad nih.. selalu baca jer, kalo terjadi kat kawan2 (naudzubillah) tak tahu lah nak buat macam mana...

light 0F happiness said...

betul tu akak, lagi2 rakan sekelas saya. xtau la nak wat mcm mana. akak ade cadangan x?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...