Wednesday, February 9, 2011

hindari ikhtilat


PERSATUAN MAHASISWA HADHARI merupakan satu komuniti yang dah lama, namun baru saya tahu akan kewujudannya di UiTM Shah Alam ni ye. Malam tu semasa menunggu ABC saya siap, seorang gadis manis bertudung labuh menuju ke arah meja kami dan memberi sekeping kertas seorang satu.  Tengok kat kertas tu ada logo Persatuan Mahasiswa Hadhari. Eh.. sejak bila ada group ni? Alhamdulillah.. adanya persatuan macam ni dapat melancarkan sedikit kerja2 dakwah. Terima kasih Khairunnadiah Rosli sebab ajak saya join daie2 muda ni. Oh ye, tak habis cerita lagi pasal kertas tadi. Tajuk besar dia IKHTILAT. Ikhtilah membawa maksud pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan yang bukan muslim. Senang cerita, pergaulan yang ditegah islam. Banyak pantang larang yang kita kena patuh bila berurusan dengan bukan muhrim. Pantang larang ni bukannya peraturan yang ditetapkan oleh adat yang boleh kita ambil remeh, tapi peraturan yang ditetapkan ALLAH. Jika tak patuh, dosa. Ada beberapa guideline untuk hindarkan ikhtilat ni :

Elakkan berhubung dengan lelaki sekiranya tidak ada keperluan

Sekiranya seorang wanita mempunyai keperluan, sepatutnya dia mencari bantuan dalam kalangan jenisnya dan jika keperluan itu diluar kudrat wanita, boleh lah cari lelaki. Contohnya minta tolong baiki laptop ke.Sedangkan meminta bantuan dari segi agama pun kita disuruh minta bantuan dari kaum sejenis. Kalau terpaksa sahaja baru minta bantuan dari kaum rijal.

Berhubung dengan bukan muhrim menggunakan perantaraan. cth : nota kecil, sms, etc

Ringkas dan padatkan ayat2. Agak2 senang nak faham, sudah... Di dalam nota kecil tu, bersih dari sebarang bentuk smiley yangcomel2 tu. Nota juga kenalah bersih dari ayat2 berbentuk humor (haha hehe hihi). Bila rasa terdesak, barulah guna handphone.Jagalah suara. Suara bukan aurat, tapi bila ia dilenggokkan, barulah suara menjadi aurat. Pernah baca kisah Safura dan Nabi Musa? Bagaimana cara Safura bercakap dengan Nabi Musa? padat dan ringkas. Boleh lah selak terjemahan surah Al-Qasas ayat 23. Sungguh Al-Quran itu benar, lelaki yang baik untuk wnaita yang baik. Pernah terdengar soalan macam ni "hai... adakah lagi lelaki baik macam nabi Musa zaman sekarang?" Pendapat saya, jangan tanya macam tu tapi tanya " Bolehkah aku jadi manusia baik agar aku dapat suami sebaik Nabi Musa?" Nak dapat suami or isteri baik? jawapan saya kita kena perelokkan diri dulu. Amalkan doa lihat diri dalam cermin. 

Menundukkan pandangan mata

Pandangan mata ibarat panah berapi. Kenapa? Mata jika tak digunakan sebaiknya boleh jadi pintu dosa besar yakni zina. Kenapa saya kata pintu? " Dari mata turun ke hati" turun ke hati terbitlah cinta berlandaskan nafsu. berlakunya zina2 kecil. zina kecil membawa kepada zina besar. Saya tak sokong sangat lagu "kalau berpacaran" 

Boleh pandang-pandang (boleh pandang-pandang)
Jangan pegang-pegang (jangan pegang-pegang)
Duduk renggang-renggang (duduk renggang-renggang)
Bertambah sayang (bertambah sayang)
Biar malu-malu (biar malu-malu)
Biar segan-segan (biar segan-segan)
Kerna malu itu perisai orang beriman

boleh pandang2?? porah... Kalau dah pandang2 tu pasti ada pegang2. Kalau ada pegang2.. saya serahkan pada sahabat untuk berfikir apa akan jadi.  Iman kita kalau nak dibandingkan dengan iman zaman para sahabat sangatlah jauh. iman kita diibaratkan senipis kulit bawang. Kalau dah pintu zinta dibuka, tinggi possibility ada "pegang-pegang"


Wallahualam...











4 comments:

Anonymous said...

alhamdulillah..your view in this matter is indeed right..dari mata turun ke hati..we should always lower our gaze..demi menjaga hati..

Tell the believing men to reduce [some] of their vision and guard their private parts. That is purer for them. Indeed, Allah is Acquainted with what they do.(24:30)

May Allah bless.keep on writing,sis.
-memyselfandi-

Mar said...

keep it up,.stuju dgn kalau dh ad pandg2 mesti ada pgg2,..n sterusnya lbih hmpir kpda zina,.minta dijauhi semua ini dlm mghadapi dunia sekarang akhir zaman ini.

bunga said...

best..entri yang mmg bagus..

light 0F happiness said...

anonymous~ Alhamdulillah.. syukran. Moga Allah beri kekuatan untk kita menajaga hati, iman dan islam insyaAllah

Mar~insyaAllah mar.. kita doa sama2

bunga~ Alhamdulillah.. syukran sudi membaca

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...