Tuesday, February 22, 2011

nak pasangan beragama, caranya pun mestilah beragama



"Seriously weh, ko kena cari boyfriend sekarang. Sebab sume lelaki yang baik2 dah ade couple. Nanti kite dapat leftover je"


Seorang sahabat berkata kepada saya. Tapi apa saya jawab.. "Ada aku kesah" Tapi jawapan tu hanya terungkap dalam hati. Kaedah monolog dalaman ye. Menjawab kepada statement sahabat saya ni, sebenarnya lelaki yang baik la yang tak couple. Lelaki yang tahu apa itu cinta yang diredhai Allah. Lelaki yang menjadikan Rasulullah sebagai contoh teladan. Lelaki yang menjadikan dirinya "lelaki acuan Al-Quran". Nabi Muhammad s.a.w ada memberi guidline untuk mencari zaujah solehah.

Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud : “Perempuan dikahwini atas empat perkara : kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Pilihlah perempuan yang beragama, nescaya kamu akan diberkati Allah.” ( Riwayat Bukhari, Muslim dan lain-lain )



Tapi apa nabi kata? Pilihlah wanita yang beragama nescaya kamu akan diberkati Allah. Tapi sekadar pendapat peribadi. Jika ingin mencari pasangan beragama, caranya pun mesti beragama. Couple?  ikut cara agama kah? Pernah ada seorang kawan komen di post facebook saya "Kawan-kawan, kenapa kita smepitkan fikiran kita dengan couple ni?" Sempitkah? Budaya couple dah jadi trend. Seolah-olah apa yang salah itu betul dan yang betul itu salah menurut persepsi masyarakat sekarang. Dulu pernah ada isu larangan pemakaian purdah di ipt. Pelik. Kenapa tak buat pengharaman tak pakai tudung. Yang halal di haramkan. Yang haram dihalalkan. 




2 comments:

Anonymous said...

yep.i agreed.a good man won't couple.
if he is sincere, he'll wait.pray.and use the right way.which is through marriage,the only penghalal hubungan between non-muhrim...may Allah bless.

light 0F happiness said...

yup. marriage is the only way :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...